Els catalans condemnats a pagar les autopistes de Madrid

Economia doble fletxaÚltima actualització Dilluns, 12 de març de 2012 05:00 h

El ministeri de foment vol que ABERTIS absorbeixi la fallida de 6 autopistes de Madrid a canvi d’allargar la concessió de les autopistes catalanes


La critica situació de les 6 autopistes de peatge a l’entorn de Madrid han obligat al ministeri de Foment a buscar sortides dràstiques per evitar la fallida d’unes infraestructures que presenten números vermells des de la seva inauguració. Ara fa un any el govern socialista amb el suport de Duran i Lleida –CiU- va concedir una injecció de 200 milions d’euros, i ja es parla d’una altra aportació de 150 milions per aquest primer pressupost del govern del PP. Les empreses afectades però no en tenen prou i reclamen un mínim de 600 milions d’euros per evitar, de moment, la fallida. Segons estableix la llei  si cau una concessió és l’Estat qui n’ha d’assumir el cost, i això comportaria augmentar el dèficit de l’estat, i Espanya no s’ho pot permetre.

Un nou escàndol de 4.000 milions d’euros

Les previsions de les concessionàries no s’han complert – alguns experts havien apuntat que les autopistes madrilenyes no aconseguirien recaptar el previst ni de bon tros, per la manca de costum de pagar per circular dels usuaris de les vies madrilenyes- i per  poder cobrir el desfasament dels comptes d’explotació , només recapten un 20% de les previsions, les empreses afectades reclamen  un mínim de 600 milions d’euros per tal d’evitar momentàniament la fallida.  La mateixa ministra Ana Pastor ha reconegut que una fallida de les concessionàries de les autopistes madrilenyes comportaria  un cost per l’Estat de 4.000 milions d’euros.

La solució: què els Països Catalans paguin

Aprofitant que la principal empresa de peatges de l’Estat és ABERTIS (La Caixa, ACS – Florentino Perez)i que té participacions accionarials en aquestes autopistes, el Ministeri li ha proposat una fusió absorció d’aquestes concessions a canvi d’una injecció de diners important però, sobretot d’un allargament de les concessions d’aquelles autopistes que no paren d’omplir les comptes d’explotació d’ABERTIS. Estem parlant principalment de les autopistes que recorren el País Valencia i Catalunya.

És a dir els catalans del sud i del nord seguirem contribuint amb el nostre espoli a salvar les aventures especulatives d’alguns empresaris que porten anys vivint de les bones arts a la llotja del Bernabeu.

Germà Bel va fer una piulada ahir en aquest sentit que val la pena reproduir:  Gobierno vol compensar radials peatge Madrid allargant les concessions al Mediterrani i Vall Ebre!! Són Grans!

Quines són les vies de la fallida

Estem parlant de la radial 2 (Abertis, ACS, FCC y Acciona), les radials 3 i 5 (Sacyr Vallehermoso, Abertis, ACS y FCC) i s’hi podrien afegir la radial 4 i Ocaña – La Roda (Ferrovial y Sacyr Vallehermoso) i l’eix Aeroport, la M-12(OHL de Villar Mir)

http://www.directe.cat/noticia/190776/els-catalans-condemnats-a-pagar-les-autopistes-de-madrid-2

9 thoughts on “Els catalans condemnats a pagar les autopistes de Madrid

  1. J.M.Solé

    Ja esta bé,ja n´hi prou de munyir la mamella,i potser es el moment de dir prou !!.Xavier ,debidi a que la velocidad de la luz es varias veces mayor a la del sonido,algunas cosas pueden parecernos brillantes antes de leer o ewscuchar las tonterias que dicen.
    Ara resulta que les autopistes del regne son deficitaries el govern d`en Rajoy i conpanyia han tingut una gran idea la millor per donar per cul a la colònia ,que la crisi de les autopistes radials de la capital es netegin allargant la concessió a les demés atopistes i com aquestes autopistes de pagament un gran porcentage es troben a la colònia catalana cap problema. Jo crec que la solució més facil i normal ésposar peatges a totes autovies de l`Estat que no deixen de ser autopistes emmascarades de tot Espanya,i aixi podriem equilibrar una mica la nació,peró clar es millor i mes fàcil donar pel sac a les colonies. I aquests com sempre abaixaran el caparró i a pagar. I despres parlaren del seny català,del peix al cove i la mare que els va matricular a tots……!
    Salud

  2. Si fos una empresa de producció o un banc, jo també hi estaría d’acord, pero en el cas d’una infraestructura, no. SI ja està feta el que s’hauria de fer es mantenir el peatge però de titularitat estatal i sobretot, abans de fer cap infraestructura, fer l’estudi econòmic pertinent perquè no ens acabi costant diners a tots !!! que aquí ens hem acostumat a llençar els euros molt alegrement.

  3. xaviercomas

    Quizás lo que se debería de hacer es que esas autopistas se declaren en quiebra. Si una concesionaria o empresa hace una inversión, teóricamente es porque pensaba sacar un beneficio, si este no se cumple es culpa de sus gabinetes de estudio.
    Ninguno de los españoles tiene culpa de que una empresa particular realice una inversión que se ha declarado ruinosa, para asumir su rescate.
    A mi también me gustaría hacer inversiones con la seguridad de que el Estado respondería por mi, caso de que fuera a quiebra.
    El problema no es solo catalán afecta a todos, tanto por la inyección de capital por parte del Estado, como de la renovación de las concesiones que son rentables. En efecto, me parece que es así pero no estoy seguro, ¿las autopistas de peaje que atraviesan Catalunya, están exentas de pago para el resto de los habitantes de España?… ¿O no?

  4. No hi ha cap infraestructura viaria que sigui gratis, el que varia és la forma de pagament. Si el que es decideix és que pagui qui la utilitza, que jo crec és la solució més assenyada, tenim el que a Catalunya coneixem tant be, els peatges, si decidim que les pagui l’estat, les pagarem tots nosaltres via impostos.

    El que es discuteix no és això Johndoeipsum si no que el model SIGUI EL MATEIX arreu. Si es visualitzés un mapa espanyol de les autopistes de peatge veuríem que aquestes es concentren en l’eix mediterrani (l’autopista del mediterrani que no se quants anys te i quants ens faran falta per pagar-la) i l’eix Catalunya, Aragó, Pais Basc. En la resta de l’estat hi han trams més o menys petits que coincideixen a més amb recorreguts paral·lels, d’autovies gratuites. Això de les infraestructures és pervers, ja que si s’haguessin de pagar per l’ús que se’n fa d’elles a Andalusia, Extremadura, Castelles, Madrid, Galicia, Astúries, etc. no hi hauria ni autopistes, ni AVE, ni aeroports com els de Ciudad Real o Castelló, etc. Amb això què passa?, doncs que a Catalunya, paguem dues vegades, primer per l’ús que en fem de les nostres autopistes i segon pel cost via impostos que val fer una autopista a altres indrets de l’estat. Lo de les dues autopistes de Madrid és un escàndol bestial, ja que el que ha passat en la pràctica és que s’han nacionalitzat a càrreg dels PGE, o sigui que quan en Xavier faci el càlcul per el dèficit fiscal amb el model de fluxe de benefici que tant li agrada, ens imputarán a Catalunya part de la inversió d’aquesta operació en proporció al nostre PIB, més omenys un 20%, encara que s’hagi fet tota a Madrid i els catalans només les utilitzem quan anem a veure la final de copa del rei a l’estadi de l’Atlètico de Madrid.

    Si els nostres responsables polítics decidissin en clau econòmica a on invertir els nostres diners obtindríem dues coses, 1) la rendibilitat de la inversió que ens beneficiaria a tots 2) Un creixement de l’economia molt més gran del que mai hauríem tingut.

    Que a hores d’ara s’estigui encara entestat amb la conya marinera del corredor central quan tota europa està pel mediterrani i l’Atlàntic és una mostra més que Espanya is different, l’únic que ara com que hi han molt pocs calers, s’hauran de fer les coses seguint els criteris dels que paguen.

    Salut i €

  5. Pufff, pero a ver, si son peajes!, es decir, privado, empresas, no es algo de regiones. Es mucho victimismo ya que la empresa que recauda dinero con los peajes es la misma en todo el estado, Abertis, como dice Xavier, una empresa catalana.

    La cosa es que si en Madrid las carreteras se arruinan, en el resto, no solo de Catalunya, se subirán los precios. Catalunya es la que ma´s peajes tiene y por eso se dice, de una forma muy sensacionalista que pagará más.

    Además que la forma que Catalunya eligió para poner esas autopistas es distinta de la de Madrid, eligieron poner autopistas privadas desde los 60. Están ya pagadas pero no se hace nada, pero claro, la gente está como loca con banderas y chorradas… primero hay que ver que es lo que falla dentro, sobre todo si siempre echa pelotas fuera.

    En este mundo el capitalismo está implantadísimo y en Catalunya más, porque con el cuento de que son los políticos de fuera… se puede privatizar todo. Con todo este cuento, los políticos, catalanes y no catalanes sacan mucha tajada, porque les hacen favores enormes a empresas grandes, la mayoría de Catalunya y de Madrid.

    De verdad cada día se me hace más difícil creer en que el referendum lo pide gente crítica y con cerebro. Defiendo el derecho a la autodeterminación, soy de Madrid y llevo 7 años en Catalunya.

    Otro cuento es lo de las balanzas fiscales… que explico aquí: http://chicleblanco.wordpress.com/2012/03/01/nacionalismo-un-negocio-rentable/

    Sinceramente, sólo hay una cosa que justifica y realmente defiende el independentismo… y es porque se quiere, que no es poco. El resto son pamplinas para sacarnos el dinero y tenernos entretenidos.

    Muchachos!, nos están dando una tunda y parece que no os enteráis de donde vienen las hostias. Dinero que pasa de lo público a lo privado.

    Un saludo!

  6. nuncamais

    La Caixa la coneixem de sobres per la seva política d’esc+às compromís amb Catalunya, i de pactes amb Florentino i similars.

  7. Lo único cierto es que Abertis, es una sociedad catalana, gestionada por La Caixa.
    A partir de ahí se pueden sacar todas las conclusiones posibles, de quienes son los realmente beneficiarios de esta nueva concesión, para evitar una quiebra.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s